Bliver du hjerneskadet af dit snorkeri?

En ny australsk undersøgelse viser at snorken og problemfyldte nætter kan være et tegn på hjerneskade som fremkommer mens vi sover. Teamet kikkede på hjernescanninger af 60 personer i alderen fra midt i 40ene og nydiagnosticeret med en helt almindelig søvnforstyrrelse Obstruktiv Søvn Apnø. Obstruktiv Søvn Apnø rammer ofte overvægtige og fede mennesker og fører til snorken. Resultatet viser at der er ”nedsat grå substans”* hvis vi sammenligner med raske og sunde sovende mennesker.

Søvnlægen dr. Fergal O’donoghue fra Instituttet for vejrtrækning og søvn ved Melbournes Austin Health sagde at 90% af tilfældene er udiagnosticerede. Han forklarer at mindst 4% af australske mænd og 2% kvinder indenfor denne aldersgruppe sandsynligvis havde denne tilstand. ”Normalt er det mennesker der vedholdende snorker, der synes at stoppe med at trække vejret under søvn eller de der klager over at vågne brat op med en følelse af kvælning eller at være træt hele den efterfølgende dag……. Det er de alarmklokker der vil ringe hvis problemet er søvnapnø” fortsatte han.

I disse tilfælde er der en kollaps i luftvejene i løbet af natten som forårsager en pause i vejrtrækningen som tvinger disse mennesker til at vågne op fra deres dybe søvn. Denne opvågnen kan ske ”mange hundrede gange i løbet af natten” og på et tidspunkt bliver hjernen berøvet ilt såvel som der finder stigning i blodtrykket sted.”

I forbindelse med denne undersøgelse sagde dr. O’donoghue ”Vi ved ikke hvilke typer søvnapnø der forårsager disse ændringer, men vi kan se at ændringerne har fundet sted. Der var fald i mængden af grå substans og derfor færre hjerneceller i området.” Der blev set skader i to specielle dele af hjernen. Den ene del lå op af det område som håndterer hukommelse og det andet område som vi kender som området for bløde bevægelser samtidig med ændringer i området for opmærksomhed under udførelsen af vanskelige opgaver. Dette kan forklare det faktum hvorfor mennesker med søvnapnø har flere færdselsuheld” sagde dr. O’donoghue. ”Det ”blot” altid at være udmattet spiller naturligvis også en rolle” tilføjer han.

”Beskeden her er, at hvis du oplever disse eller lignende problemer er det ikke en god ide at overse dem, søg derfor hjælp. Snorken i sig selv – der er naturligvis nogle forslag til hvad der kan være årsag til det problem men det har på ingen måde vist sig at være den hele og fulde sandhed. Så derfor er det kombinationen, snork – stoppe med at trække vejret under søvnen eller det at være træt i løbet af dagen – eller snorken og vågne op med følelsen af øv, jeg føler mig kvalt, der er søvnapnø” konkluderer han.

Undersøgelsen blev præsenteret ved konferencen den 22. årlige Australasian Sleep Association and Australasian Sleep Technologists Association i Christchurch, Ny Zealand.

*Den grå substans.

Nervevævet i den grå substans har generelt til opgave at bearbejde information, mens vævet i den hvide substans står for formidling af signaler rundt i nervesystemet. I hjernen findes grå substans især i hjernebarken og i kerner indlejret dybere i hjernen. På tværsnit af rygraden ses en H-formet samling af grå substans omgivet af hvid substans. I rygmarvens hvide substans løber nerverne op og ned, mens der i den grå substans findes talrige korte nerveceller, som forbinder sanseceller (sensoriske nerver) og motoriske nerveceller og dermed danner grundlag for en række forskellige reflekser.

Skal jeg købe en brugt cpap maskine på nettet?

Er du i det hele taget klar over hvilken type søvnapnø du har? Mange bliver kun gjort opmærksom på at de holder op med at trække vejret så og så længe om natten.

Det er vigtigt at vide hvilken at de tre typer søvnapnø der er tale om.

Og det er kun hvis du hos lægen har fået konstateret obstruktiv søvnapnø du har fornøjelse af en Cpap.

Det kan være besnærende at købe eller leje en CPAP maskine. Der er en god grund til at det er mennesker med forstand på ens søvnapnø og på maskinen, der indstiller maskinen således at virkningen er til stede. Overlad det ikke til tilfældigheder.

Husk at der er andre ting du kan gøre før du går i gang med en CPAP – brug af CPAP er og bliver symptombehandling! Måske vil du hellere bruge tid på at finde ud af hvad det er der gør, at du får disse symptomer, og så gøre noget ved det underliggende problem.

Måske slipper du så for søvnapnøen og dermed også for besværet med maskinen.

STOP NATTETISSERIET

Har du nogensinde givet det ret mange tanker hvorfor du engang imellem skal op i løbet af natten for at tisse. Nogle gange flere gange i løbet af natten?

Jeg har spurgt flere om det, og svaret er det samme: ”Næ …. Det er bare noget så irriterende.” ”Har det ikke noget at gøre med at når jeg bliver ældre så bliver min blære mere slap, og så skal jeg løbe lidt oftere?” ”Jeg har haft selskabsblære, nu er der ikke meget selskab tilbage, der hvor jeg skal skynde mig hen!”

Der er en ganske naturlig forklaring på fænomenet.

Din blære består at glat muskulatur. Når vi om natten snorker, har søvnapnø, eller bare koger på livet løs, forskubber balancen mellem O2 og CO2 sig. Det betyder at der ikke er nok CO2 i forhold til O2 for vi har lige smidt det hele ud når vi snorker og trækker vejret med åben mund.

Hvis du vil være sikker på at stoppe med natterenderiet skal du lukke munden også om natten! Kun trække vejret gennem næsen. Når der er mindre CO2 til at slappe den glatte muskulatur af i din blære, vil du føle det som om der er mindre plads og derfor får fornemmelsen af at du bliver nød til at smutte ud på badeværelset.

Har du lagt mærke til at du sjældent skal tisse ret meget … så det mere er fornemmelsen og ikke mængden der fortæller dig at det er nu du skal?

Ved at lære hvordan du trækker vejret sådan at du får det rette forhold mellem O2 og CO2 slipper du for den natlige udflugt.

Det kan du lære meget mere om på en workshop!

Buteyko åndedrætsmetoden giver dig den træning der kan tage toppen af natterisseriet uanset alder!

 

Søvnløshed og Frolovs åndedrætstræner


 

Du kan bekæmpe din søvnløshed ved at træne dit åndedræt med Frolovs åndedrætstræner.

Når du falder i søvn falder din temperatur lidt og din vejrtrækningsrytme ændrer sig.

Du slapper af og falder i søvn. Eller rettere det er det der er meningen! Det er ikke altid det går sådan.

En time før du har tænkt dig at sove er det en god ide at træne et sted mellem 5 – 20 minutter med åndedrætstræneren.

Her er nogle af de fordele du får:

  • Hvis du træner en langsommere udånding stabiliserer du din energitilførsel. Dit centralnervesystem, hjælper dig med at bevare roen, nedsætte træthed og forbedre din søvnkvalitet. En langsom udånding hjælper med at slappe din krops muskler af.
  • At ånde ud med vand som modstand hjælper med at give luftvejene en positiv modstand. Det udvider bronkierne, forbedrer lungeventilationen, øger ilten i blodet og fordeler ilten bedre i dine andre organer og væv såvel som øger hjerneaktiviteten.
  • Når du trækker vejret med mellemgulvet stabiliserer du presset i brystkassen som medfører at dit hjerte-kar kredsløb fungerer godt. Det øger blodtilførslen til alle din krops organer og dele af hjernen som sørger for at dit nervesystem fungerer, lindrer hovedpiner, svimmelhed og bedrer din søvnkvalitet.

Søvnløshed kan forekomme hos sunde og raske mennesker efter de har været meget fysisk aktive eller været udsat for stor mental belastning.

Frolovs åndedrætstræner hjælper dig med at få bug med din søvnløshed.

Selvom hjernen kun udgør 2% af kroppens, vægt modtager den 20% af den totale mængde ilt, som kroppen optager. For at udføre alle de nødvendige funktioner som f.eks. fordøjelse eller søvn behøver kroppen en anselig mængde ilt.

Det forklarer den forbedrede søvnkvalitet, bedre hukommelse og stabil sindsstemning hos mennesker, der laver åndedræts træning.

Når du bruger Frolovs åndedrætstræner, fokuserer du på vejrtrækningen, slapper af og falder hurtigere i søvn.

Både unge og ældre med søvnproblemer fortæller om forbedret søvnkvalitet. Begge grupper falder hurtigere i søvn når de træner åndedrætsøvelserne og føler sig væsentlig mere friske og er veludhvilede når de vågner.

Frolovs åndedrætstræneren kan købes hos Astma Care Danmark.
Den koster kr. 580,- + fragt.

Send os en mail på lwb@astmacare.dk – så sender vi dig Frolovs åndedrætstræner

Mundånding, snorken og søvnapnø hos voksne og børn

“Vejrtrækning gennem åben mund under søvn er en risikofaktor ved obstruktiv søvnapnø (OSA) og forbindes med øget forværring af lidelsen og mulighed for kollaps i de øvre luftveje.” [1]

Undersøgelsen som omfattede 52 patienter konkluderede at “jo mere langstrakt og smal de øvre luftveje var under mundånding desto mere kunne det forværre alvoren at muligheden for kollaps i de øvre luftveje og derfor negativt påvirke alvorligheden af OAS”[2]

Ohki et al. udførte en undersøgelse for at bestemme forholdet mellem  mundånding og tilstoppet næse hos patienter med obstruktiv søvnapnø. Undersøgelsen omfattede 30 normale mennesker og 20 patienter med sønv eller søvn apnø. Forskerne fandt fremt til at en kronisk tilstoppet næse resulterede i mundånding og kunne fremkalde obstruktiv søvnapnø. [3]

I en undersøgelse med titlen “ På hvilken måde influerer mundånding på de øvre luftvejes anatomi?” tested  Lee et al. den hypotese at mundånding under søvn kunne forværre alvoren af obstruktiv søvn apnø. Efter forskerne havde analyseret resultaterne fra 28 patienter konkluderede de at “mundånding bliver sat i forbindelse med reduktion af det bagerste del af ganen og retro glossale områdes forlængelse af svælget og forkortelse af MP-H i de øvre luftveje.[4]

Efter at have gennemgået tekster og artikler på Medline, konkluderede ”Centre for research disorders” i Cincinnati, Ohio at obstruktiv søvnapnø, fragmenteret søvn og afbrudt søvn ofte stammer fra en tilstoppet næse[5] Forfatterne af undersøgelsen observerede at ” eftersom vejrtrækning gennem næsen synes at være den foretrukne måde under søvn vil obstruktion af næsevejrtrækning ofte føre til natlig mundånding, snorken og ultimativt obstruktiv søvnapnø. Undersøgelsen tilråder at høfeber og lidelser i de øvre luftveje skulle behandles mere aggressivt.

Mundånding, snorken og søvnapnø hos børn

En polsk undersøgelse viser at børn med respiratoriske søvnforstyrrelser vågnede op trætte, med stoppet næse, trak vejret med munden, havde en kort lunte og koncentrationsbesvær, var irriterede og udviste en hyperaktivitet som kunne forveksles med ADHD symptomerne.
Undersøgelsen peger på at ”længerevarende lidelser fører til forværring af alle systemiske symptomer og ender i kredsløbskomplikationer herunder udviklingen og hæmning i udvikling, kognitive dysfunktionelle og er ansvarlig for skole/sociale problemer og nedsat livskvalitet [6]

I en undersøgelse med titlen “Næsen og søvnforstyrrende vejrtrækning: hvad vi ved og hvad vi ikke ved” blev der udført en analyse af den medicinske litteratur om emnet [7]
Analysen bekræftede at SFV, søvnforstyrrende vejrtrækning, både kan komme fra og blive forværret af tilstoppet næse” Det blev påvist at ”næse tilstopning typisk resultere i skiften til vejrtrækning via munden som bringer luftvejene i fare.” Endvidere at ”vejrtrækning med munden hos børn kan føre til udviklingen af ansigtsmæssige strukturelle anormaliteter med søvnforstyrrende vejrtrækning”. Undersøgelsen konkluderer at ændringen for mundånding som opstår med kronisk tilstoppet næse er en normal vej til søvnforstyrrende vejrtrækning”.[8]

I en undersøgelse blev mundåndig også anerkendt som en af faktorerne som bestemte forekomsten og forbindelse mellem søvnforstyrrelser og præstationer i skolen. Baseret på 1164 deltager i en spørgeskemaundersøgelse hos børn mellem 7 og 13 år blev det påvist at en overvejende forekomst af snorken var på 38.9% hvoraf 3.5% var vanemæssig snorken. ”Allergiske symptomer, mundånding i løbet af dagen, at ryste barnet vågent ved apnea, hvileløs søvn og hyperaktivitet var væsentlig uafhængige risikofaktorer og søvnrelaterede symptomer for HS”[9]

Der blev foretaget en undersøgelse for at fastslå risikofaktorene ved vanemæssig snorken og symptomerne af søvnforstyrrende vejrtrækning. Baseret på en undersøgelse af 1030 børn i alderen fra 12 til 17 år, blev det vist at ”vanemæssig snorken havde betydelig mere

Et andet studie blev udført med det formål at bestemme risikofaktorer  ved vanemæssig snorken og symptomerne på søvnforstyrrende vejrtrækning.

Baseret på 1030 børn i aldermen 12 – 17 år viste det sig, at born der regelmæssigt snorkede havde betydeligt flere symptomer herunder obstruktiv søvnapnø, vanskeligt ved at trække vejret, hvileløs søvn og mundånding om natten sammenlignet med lejlighedsvis snorkere eller ikke-snorkere. [10]

Og til slut viser en gennemgange af medicinsk kort af mundåndende børn at forekomsten at obstruktiv søvnapnø af 58% af børnene primært var snorkere at 42% havde obstruktiv søvnapnø. Undersøgelsen konkluderede at ”primær snorken og obstruktiv søvnapnø er hyppigt forekommende blandt mundåndende børn!”[11]

Der er ingen tvivl om at mundåndig er en betydelig årsag til snorken og søvnapnø hos både voksne og børn.

 


[1]Kim EJ, Choi JH, Kim KW, Kim TH, Lee SH, Lee HM, Shin C, Lee KY, Lee SH.
The impacts of open-mouth breathing on upper airway space in obstructive sleep apnea: 3-D MDCT analysis.Eur Arch Otorhinolaryngol. 2010 Oct 19.

[2] Ohki M, Usui N, Kanazawa H, Hara I, Kawano K. Relationship between oral breathing and nasal obstruction in patients with obstructive sleep apnea.Acta Otolaryngol Suppl. 1996;523:228-30.

[3] Kreivi HR, Virkkula P, Lehto J, Brander P.Frequency of upper airway symptoms before and during continuous positive airway pressure treatment in patients with obstructive sleep apnea syndrome. Respiration. 2010;80(6):488-94.

[4] Lee SH, Choi JH, Shin C, Lee HM, Kwon SY, Lee SH.How does open-mouth breathing influence upper airway anatomy? Laryngoscope. 2007 Jun;117(6):1102-6.

[5] Scharf MB, Cohen AP Diagnostic and treatment implications of nasal obstruction in snoring and obstructive sleep apnea. Ann Allergy Asthma Immunol. 1998 Oct;81(4):279-87; quiz 287-90.

[6] Wasilewska J, Kaczmarski M Obstructive sleep apnea-hypopnea syndrome in children [Article in Polish] Wiad Lek. 2010;63(3):201-12.

[7] Rappai M, Collop N, Kemp S, deShazo R. The nose and sleep-disordered breathing: what we know and what we do not know.Chest. 2003 Dec;124(6):2309-23.

[8] Izu SC, Itamoto CH, Pradella-Hallinan M, Pizarro GU, Tufik S, Pignatari S, Fujita RR. Obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) in mouth breathing children. [Article in English, Portuguese] Braz J Otorhinolaryngol. 2010 Oct;76(5):552-6.

[9] Sahin U, Ozturk O, Ozturk M, Songur N, Bircan A, Akkaya A. Habitual snoring in primary school children: prevalence and association with sleep-related disorders and school performance. Med Princ Pract. 2009;18(6):458-65. Epub 2009 Sep 30.

10  Sogut A, Yilmaz O, Dinc G, Yuksel H, Prevalence of habitual snoring and symptoms of sleep-disordered breathing in adolescents.Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2009 Dec;73(12):1769-73. Epub 2009 Oct 20.

[11] Izu SC, Itamoto CH, Pradella-Hallinan M, Pizarro GU, Tufik S, Pignatari S, Fujita RR. Obstructive sleep apnea syndrome (OSAS) in mouth breathing children.[Article in English, Portuguese] Braz J Otorhinolaryngol. 2010 Oct;76(5):552-6.

 

 

Sådan har du altid en fri næse

Har du lagt mærke til, at når du sover med åben mund så er din næse ofte stoppet? Når du vågner og gerne vil trække vejret normalt, er det ikke muligt fordi din næse er stoppet. Derfor vil du være mere tilbøjelig til at blive ved med at trække vejret gennem munden og vejen til overånding er kort.

I stedet for at bruge en næsespray kunne du gøre denne lille øvelse. Den er nem, hurtig og virker hver gang.



 

 

Lille indånding Lille udånding Hold vejret De første tegn på luftmangel Helt normal vejrtrækning
  • Tag en lille, stille indånding og en lille, stille udånding
  • Efter udåndingen hold dig for næsen med dine fingre for at forhindre at der sniger sig luft ned i dine lunger
  • Tæl hvor mange sekunder der går får du føler det først tegn på luftmangel
  • På det første tegn på luftmangel vil du føle de første ufrivillige bevægelser i dine åndedrætsmuskler. Måske begynder din mave at give små ryk. Måske hæver du skuldrene en smule og spænder musklerne
  • Når du om lidt giver slip på din næse og trække vejret skal din indånding stadig være rolig og stille
  • Hold stadig munden lukket og giv nu slip på næsen
  • Tag en rolig og stille indånding

Gentag øvelsen til du har en fri næse – hvor du uden problemer kan trække vejret med munden lukket.

Øvelsen er lige velegnet for børn som voksne.

 

Ved du …..

 

  • At hvis du trækker vejret mere end 7 gange i minuttet (i hvile) trækker du ikke vejret så effektivt som du kunne, i virkeligheden overånder du
  • At hvis du kan høre dig selv trække vejret så trækker du ikke vejret effektivt, i virkeligheden overånder du
  • At hvis du trækker vejret med åben mund, trække du ikke vejret effektivt, i virkeligheden overånder du. Der er en gevinst på 15 – 20% øget iltning af blodet hvis du trækker vejret gennem næsen i forhold til hvis du trækker vejret gennem munden
  • At omkring 200 lidelser og tilstande, herunder også hjertelidelser og cancer kunne forebygges, helbredes og i nogle tilfælde fjernes totalt med den rette vejrtræknings teknik
  • At astma og KOL tredobledes over de seneste år i USA
  • At hjerteinfarkt er den største dræber i USA og Danmark
  • At cancer er en anaerob lidelse og at cancer celler ikke overlever i miljøer med højt indhold af ilt
  • At det gennemsnitlige menneske topper, rent vejrtrækningsmæssigt i 25 års alderen og at det så begynder at miste mellem 9 – 25% kapacitet hver årti. Så når du er 70, forudsat at du ikke har gjort noget for at forhindre det, er et menneskes lunger skrumpet med 45%
  • At vejrtrækningen står for 90% af kroppens energi og hvis vejrtræknings-/åndedræts kapaciteten er utilstrækkelig vil den cellulære energi også være utilstrækkelig
  • At hvis du får den rette kost vil et sundt åndedrætssystem kunne eliminere 70% af stofskifte affaldet (de resterende 30% går til afføring, urin og transpiration)
  • At hundrede af millioner mennesker hver dag lider af kroniske vejrtrækningsproblemer

Iflg. de seneste WHO vurderinger (2007) er der over 300 millioner mennesker der har astma; 210 millioner mennesker har KOL mens millioner har høfeber og ofte ikke nærmere diagnosticerede respiratoriske lidelser

WHO generaldirektør Dr. Margaret Chan sagde i sin åbningstale ”Hjertesygdomme og cancer rangerer nu som de ledende dræbere i alle dele af verden, uanset det pågældende lands indkomst status. Vi ser stigning i diabetes og astma overalt.”

World Health tager statistik udgangspunkt i 2008 når de laver deres estimat for 2030: KOL forudsiges at være den tredje hyppigste dødsårsag.

Der er to systemer til at cirkulere ilt. Det respiratoriske og det systemiske

Selv om der er ilt i blodet er det ikke det samme som at ilten er tilgængelig for cellerne

Formålet med at få ilt til celler og væv er sundhed. Ved at trække vejret for meget fratager du væv og celler denne mulighed for at få tilstrækkelig ilt. Det er Bohr effekten der gør sig gældende.

Åndenød og hjerteproblemer hænger nøje sammen – hjertet tvinges til kramper, spasmer hvis det bliver berøvet ilt. Studier viser at der er stor sammenhæng mellem højt blodtryk og dårlig vejrtrækning. De fleste følelsesmæssige anliggender, herunder også angst og depression, stammer fra et nervesystem der er ude af balance.

Vejrtrækningen styres at nervesystemet. Når du trækker vejret optimalt vil det samtidig hjælpe dig med at tabe i vægt. Ilt brænder fedt og kalorier!

Vejrtrækningen er nøglen til at sove godt hele natten uden afbrudt søvn og at vågne op frisk og veludhvilet. Vejrtrækningen står for 99% af din energi. Uden energi er der intet der virker.

Vejrtrækningen står for over 99% af hele din iltning og energi beholdning. Dårlig vejrtrækning er skyld i, eller forværre kroniske lidelser så som astma, allergi, angst, træthed, depression, hovedpine, hjerte problemer, forhøjet blodtryk, søvnløshed, søvnapnø, overvægt, kronisk stress, dårlig eller manglende koncentrationsevne og mange, mange flere omstændigheder.

Når du trækker vejret rigtigt vil dit helbred bliver væsentligt bedre, dine lidelser langsomt og sikkert formindskes.

Happy breathing!

 

I feel good!


Hvad vil det betyde for dig og dit liv hvis du kunne sige “I feel good” efter du havde lært at trække vejret?
Hvilke drømme ville du nu kunne opfylde og sige “I feel good”?
Hvad ville du kunne hvis du havde ingen vejrtrækningsproblemer havde?

Hvilke resultater kan du forvente?

I løbet af den første uge vil 70% af klienterne holde op med at snorke

Mange vil stoppe allerede indenfor et par dage efter kurset. De resterende 30% vil i væsentlig grad have nedsat deres snorken og og resten vil være borte efter en månedstid.

Når vi taler om søvnapnø skulle symptomerne være reduceret med omkring 50% efter to uger efter workshoppen.

morgenfriskDit energiniveau og søvnmønster vil have forbedret sig. I samarbejde din din læge vil du have brug for at komme helt ud af at bruge CPAP maksinen og muligvis slipper du helt for den i løbet af ganske kort tid.

I Australien og New Zealand har Buteyko åndedrætsmetoden være brugt siden 1950’erne som behandlingsmåde for snorken og søvnapnø. Det er en ikke invasiv metode som går lige til kernen af problemet. Og kernen af problemet er tung og stor vejrtrækning og en lukket næse.

Vores workshops viser dig hvordan din vejrtrækning er skyld i dine problemer og hvordan du ændrer den så du slipper af med snorken og søvnapnø. Når du en gang har fået undervisning i metoden er den din resten af dit liv.